Lopšelis-darželis „Gintarėlis“ dalyvavo mokyklų edukacinių erdvių konkurse, džiaugiamės,kad buvome pastebėti.

Atradimų pasaulis darželyje: šiltnamiukų rojus ir gintaro muziejus

Dovilė Šileikytė

„Švietimo naujienų“ korespondentė

Tęsiame edukacinių erdvių konkurso temą – rašėme apie jame dalyvavusias mokyklas, o šiame straipsnyje apžvelgiame aplankytų lopšelių-darželių edukacines erdves. Juk ikimokyklinukams turbūt labiausiai reikia ne tik gražios, bet ir ugdančios aplinkos – juk jiems viskas įdomu, nuolat kyla daug klausimų: kaip atrodo klevas, o kaip – beržas, koks čia augalas, kaip kvepia mėta, kaip iš sėklytės susiformuoja vaisius, uoga ar augalo žiedas? Viską norisi sužinoti, paliesti, pamatyti, užuosti, paragauti. Visas šis atradimų pasaulis telpa darželio kieme.

Spalvingas vaikystės pasaulis

Savo edukacinėmis erdvėmis bei įdomiomis idėjomis garsėja ir ne pirmą kartą konkurse dalyvauja Šeduvos lopšelis-darželis, apie jį papasakojo direktorė Daiva Staškūnienė. Kadangi darželio kieme gausu ne tik ilgalaikių, bet ir trumpalaikių edukacinių erdvių, auklėtojos parengė stendus su nuotraukomis, parodė, ką nuveikusios. Vaikams ir tėvams patinka, kad vaikai, jau septintą valandą ryto, pasitinkami lauke (prie vartelių skamba muzika, kiekvieną vaiką pasitinka smagus personažas ir gera nuotaika) – pavyzdžiui, kiekvienas į darželį atėjęs vaikas bent penkis metrus vežamas specialiu karučiu; lauke vyksta įvairios parodos; prisidedama prie miesto bendruomenės gyvenimo.

Darželio bendruomenė dvejus metus rinko „Dvaro“ pieno butelius, kad žiemą, kalėdiniame kiemelyje pastatytų ledo rūmus. Žinoma, vėjai ir drėgmė rūmams ilgai išstovėti neleido, bet pastato fragmentą darželio kieme, pamatyti galima ir dabar.

Kartą priešmokyklinukai sukasė sniego kalnelius-pilis, o pedagogės į kiekvieną iš jų įstatė po du žibintuvėlius, tokiu būdu sukurdamos „babaušiukus“, tamsiais žiemos rytais pasitikdavusius vaikus, šviečiančiomis akimis. Taigi, erdves stengiamasi išnaudoti ir žiemą, žaidžiant su sniegu, piešiant ant jo ir pan.

Lauko klasėje esantys kelmai, skirti ne tik vaikams atsisėsti, bet ir mokytis pažinti vaisius, uogas, medžius. Kitos, šalia esančios auklėtojų sukurtos mokymo priemonės, padeda vaikams pažinti augalų ir paukščių pasaulį. Edukacines erdves tęsia ūkininko kiemelis, kuriame, nuskaičius QR kodą, išmaniajame telefone pasigirsta gyvūnų skleidžiami garsai; etnopavėsinėje, į kurią senovinius rakandus sunešė bendruomenės nariai, mokomasi lopšinių, džiovinamos žolelės; eksperimentuoti kviečia STEAM (integralaus gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno ir matematikos taikymo) laboratorija; stebėti vabzdžių gyvenimą – didžiulis naujas vabzdžių viešbutis; muzikuojama muzikos kampelyje, šalia – lauko scena, o prie įėjimo – kiemą puošia spalvingos skambančios gėlės.
Darželio teritorijoje yra dviračių stovėjimo aikštelė, scena renginiams ir muzikos kampelis, o pievelėje, ant žolės – daug mažų palapinių. Čia užsiimama ir sodininkyste bei daržininkyste – po mažais permatomais skėčiais auga pomidorai („Šiltnamiukų rojus“), kuriuos vaikai čia pat gali nusiplauti ir suvalgyti; sodelyje noksta šilauogės, avietės, braškės, svarainis, auga sausmedis.

Teritoriją puošia įvairūs augalai – gyvatvorių šimtakojai; vaikams ruošiantis į mokyklą ir atsisveikinant su darželiu, tėvai dovanoja rožių krūmus, o pavasarį sužydi akcijos „Padovanok darželiui gėlę“ metu vaikų pasodintos tulpės – daugiau nei du tūkstančiai vienetų.
Darželio bendruomenė įsitraukė į plastikinių butelių kamštelių rinkimo konkursą „Kamštelių vajus“, todėl ugdymo įstaigos erdvėse nemažai iš kamštelių sudėliotų piešinių, o karantino metu tėvai ir vaikai gamino bei nešė į darželį įvairių, iš antrinių žaliavų sukonstruotų, jūros gyventojų, dabar puošiančių darželį – dalyvavo respublikiniame aplinkosaugos projekte „Žemei reikia draugų“.

Darželio viduje viena patalpa įrengta kaip miško aikštelė, skirtingai puošiama pagal metų laikus, čia skamba paukščių giesmės, tekantis vanduo, ant sienų – medžiai, ant grindų – paukščių ir gyvūnų pėdos, o minkštos pagalvėlės, skirtos vaikams atsisėsti, atrodo, lyg būtų iš supjaustyto medžio kelmo. Ideali vieta gamtos pamokėlėms, o, pasak direktorės, vaikams patinka veikti kitoje aplinkoje, ne grupėje. Kaip edukacinė erdvė išnaudojama laiptinė – ji „pasakoja“ apie emocijas – atėjęs į darželį, kiekvienas vaikas prisega segtuką su savo nuotrauka prie kurios nors gėlės – su linksmu, liūdnu ar piktu veideliu. Pasak pedagogų, suaugęs žmogus galbūt sumeluotų, bet vaikas prisega segtuką atvirai parodydamas kaip tuo metu jaučiasi, o jei nuotaika pasikeičia, segtuką visada galima perkelti.

„Gintarėlyje“ kuriamas gintaro muziejus

Šiaulių lopšelio-darželio „Gintarėlis“ vaikai pernai pasodino po pušelę: kiekviena turi pavadinimą, todėl mažieji laukia, kol užaugs jų grupės pušelė, kol visos sudarys pušų alėją. Darželio teritorijoje yra afrikietiškas (ten pilamos įvairios atliekos) daržas; sveikatinimo takelis; saulės laikrodis (laiką rodo beveik tiksliai, paklaida – penkios minutės); auga žilvičiai, iš kurių, jiems paaugus, bus bandoma sukurti labirintą; virtuvėlė-laboratorija, ten vaikams patinka žaisti; pradėta kurti „Emocijų pievelė“ – erdvė, skirta vaikams nusiraminti.

Ugdymo įstaigos viduje įrengta edukacinių erdvių klasė interaktyviomis grindimis bei rimties kampelis, kuriame su vaikais dirba katechetė, supažindina vaikus su Šventuoju Raštu, nes darželis – katalikiškas, bendradarbiauja su savo parapijos bažnyčia, o dorinis ugdymas, etikos pagrindai – integruoti į ikimokyklinio ugdymo programą.

Dar viena išskirtinė darželio erdvė – pamažu besiplečiantis gintaro muziejus, pradėtas steigti bendruomenės nariams atnešus gintaro dirbinių tam, kad vaikai pamokėlių metu susipažintų su ugdymo įstaigos pavadinimo reikšme – sužinotų, kas yra gintaras, kaip atsiranda, atrodo, kaip apdorojamas. Direktorė Laimutė Garbačiauskienė papasakojo, kad darželis turi socialinių partnerių Tauragėje, kurie šį muziejų padeda įkurti, žada palaikyti idėją.

Darželio bendruomenė puoselėja tradiciją kiekvienam įstaigos svečiui dovanoti po mažą gintarėlį. Iš viso Lietuvoje yra 13 lopšelių-darželių „Gintarėlis“, kurie, susibūrę į bendruomenę, kasmet susitinka, mokosi vieni iš kitų, vyksta į Gintaro muziejų Nidoje.

Ankstyvoje vaikystėje sužadintas smalsumas gali būti raktas į sėkmę mokykloje ir už jos ribų, tolesniame gyvenime. Leiskime vaikams žaisti, tyrinėti, mokytis, pažinti įdomioje, turtingoje, išradingoje aplinkoje ir prisidėti prie jos kūrimo mažais savo darbeliais ir idėjomis.

Dovilė Šileikytė (2020).  Atradimų pasaulis darželyje: šiltnamiukų rojus ir gintaro muziejus.  http://www.svietimonaujienos.lt/atradimu-pasaulis-darzelyje-siltnamiuku-rojus-ir-gintaro-muziejus/ (2020-07-22)

2020 © Šiaulių l-d „Gintarėlis“
Versija neįgaliesiems